Saturday, June 25, 2011

Roti yg di Puding kan

Hype, selamat petang semua. Dah lame gak aku x update blog suka suki nih. Xder citer bes pon sebenarnya. Just arini aku nk share pengalaman aku buat Puding roti bakar. As we know, aku nih memg suka masak memasak nih. Lebih2 lagi bila nk try benda baru. Actually da lame aku nk buat puding nih coz it is one of my feveret dessert. Tapi masa & keadaan x mengizinkan. Dan akhirnya arini aku berjaya gak buat. Percubaan pertama yang membuahkan hasil yg quite ok. Resipi die senang jer. Lebih kurang cam nak buat puding caramel je. Lain sikit jer. Salah satu perbezaannya adalah Puding Caramel = kukus & Puding roti = Bakar.
Dan resipi tuk Puding nih spt berikut:


Puding Roti Bakar 

Bahan-bahan
1 bungkus Roti Putih atau wholemeal
4 cawan susu cair
3 sudu besar butter
1/2 cawan gula
3 biji telur


Cara2
1. Blend susu, gula, butter & telur.
2. Siat2 kasar roti dan masukkan kedalam mangkuk. Tuangkan bahan2 yg dikisar td dan ramas2 dgn roti. 


3. Lenserkan loyang dgn butter dan tuangkan adunan td. Bakar pada suhu 180'c selama 40minit


4. Biarkan sejuk dan bolehlah dipotong. Puding roti bakar sedia tuk dimakan.


 Senang jer kan. So tunggu apa lg, try la buat. Selamat mencuba....

No comments:

Post a Comment